Friday, February 1, 2008

Tidak sah solat jika salah baca al-Fatihah

Soalan : SAYA tertarik dengan ulasan ustaz tentang kewajipan imam terhadap fatihah makmum. Bagaimanapun, masalah di tempat saya ialah bagaimana hendak menasihatkan atau menegur bacaan imam yang fatihahnya tidak fasih?

Jawapan : Perkara yang salah tidak boleh dibiarkan. Lebih-lebih lagi dalam persoalan yang berkaitan dengan ibadat. Allah s.w.t. memfardukan solat dan menjadikan bacaan fatihah di dalamnya sebagai rukun. Maka, tidak sah solat yang tidak dibaca fatihah. Juga tidak sah solat jika fatihah yang dibaca salah sehingga mengubah makna sebenar yang dikehendaki Allah s.w.t.

Kesalahan dalam bacaan al-Quran terbahagi kepada dua, pertamanya: lahn khafi (kesalahan yang kecil, kesalahan yang tidak mengubah makna seperti bunyi ra berulang, atau menebalkan lam).

Keduanya: lahn jali (kesalahan yang jelas mengubah makna seperti mengubah baris depan kepada baris bawah, atau mengubah sifat huruf tho kepada ta atau dal).
Kedua-dua keadaan ini dihukum haram dilakukan, pendapat ini disebut oleh al-Barkawiy. (al-Barkawiy, Nihayah al-Mufid, hlm:29).

Namun daripada bahagian pertama biasanya disedari oleh ahli quran yang mahir dalam soal fasahah, yang meliputi makhraj, sifat dan wakaf serta ibtida’.
Lahn jali disedari oleh orang awam, ini kerana kesalahannya jelas. (Abdul Fattah ‘Ajami al-Marsafiy, Hidayah al-Qori, jld:1, hlm:55 ).

Sekiranya kesalahan imam hanya termasuk dalam lahn khafi, maka bacaannya dan solatnya sah. Namun perlu dibetulkan bacaannya, sekiranya kesalahan itu boleh diperbaiki.
Jika kesalahan dalam bacaan boleh menyebabkan maknanya berubah maka wajib imam itu diberitahu akan kesalahannya supaya dapat dia perbetulkan bacaannya.

Jika susah diperbaiki bacaannya keran usia yang tua atau sebab ketiadaan gigi atau kerana keuzuran, maka imam itu perlulah mengundur diri dan diganti dengan imam lain.
Kadang-kadang bacaan imam menjadi punca kenapa orang ramai tidak berminat ke masjid atau surau.

Walaupun ini tidak sepatutnya berlaku, namun setiap orang yang ke masjid adalah untuk beribadat, tetapi bila didengar bacaan imam yang banyak salah ini menyebabkan orang kurang minat ke masjid. Lebih-lebih lagi kalau imam itu memang tidak boleh ditegur.
Allah s.w.t. berfirman: Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu Dalam kerugian. Kecuali orang-orang Yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan Dengan kebenaran serta berpesan-pesan Dengan sabar. (al-‘Asr: 1-3 ).

Jawatan imam ada kelayakannya, jika kurang berkelayakan adalah lebih baik serahkan kepada orang yang mempunyai keahliannya. Terutamanya ahli al-Quran dan baik budi pekertinya
.

No comments: